HET ONTWIKKELPERSPECTIEF BUITENGEBIED AALST

BEREIKBAARHEID GEBIED ROND DE HUT VAN MIE PILS

Er is onder een deel van onze inwoners veel commotie ontstaan over de toekomstige plannen van de gemeente om de Hutdijk voor gemotoriseerd verkeer af te sluiten en een nieuwe verkeersontsluiting via de Sophiastraat te maken.

Het gebied rond de Hut van Mie Pils moet niet alleen voor fietsers en wandelaars bereikbaar zijn maar, gelet op de horecavoorziening, de naastgelegen manege en de woningen aan de Leenderweg, ook voor autoverkeer bereikbaar te blijven.

De PvdA vindt dat fietsen en wandelen zoveel mogelijk moet worden aangemoedigd en dat de druk van autoverkeer op met name de kwetsbare delen van het gebied zoveel mogelijk moet worden beperkt. Daarover zullen de meeste inwoners het wel eens zijn. De vraag is echter hoe we dat nu het beste bereiken: door het verbeteren van de bestaande Hutdijk of door het verlengen van de Sophiastraat.

Voorstanders voor het verlengen van de Sophiastraat (waaronder het college van B&W) denken dat de natuurwaarden het hoogst zijn rond het Meeuwen en de Moerputten en dat het, om de kwaliteit van natuur te bevorderen,  wenselijk is dat het gemotoriseerd verkeer zo ver mogelijk hiervandaan komt te liggen.

Uitgangspunt voor hen is dat voor een nieuwe ontsluitingsroute geen natuur hoeft te verdwijnen. Dit is mogelijk door te kiezen voor een reeds bestaande verbinding, de zogenaamde ‘verlengde Sophiastraat’. Door het verleggen van de enige verbinding in het gebied (Hutdijk) naar de Sophiastraat krijgt de natuur rond het Meeuwven meer ruimte. De parkeermogelijkheid langs de Hutdijk zal in die variant ook worden opgeheven. Door ontvlechting van autoverkeer en langzaam verkeer (wandelaars en fietsers) zal het langzaam verkeer op de Hutdijk ook rustiger kunnen recreëren en niet langer last hebben van stof- en geluidsoverlast.

De verlengde Sophiastraat moet een 30 km/uur weg worden om ervoor te zorgen dat autoverkeer niet hard kan rijden. Ook moet zoveel mogelijk extra groen wordt toegepast en het materiaalgebruik moet zo veel als mogelijk aansluiten bij het landschap. Dat wil zeggen dat gekozen wordt voor een duurzame halfverharding en niet voor asfalt. Daarmee moet ook gezorgd worden dat aanwezige fauna zo min mogelijk wordt gestoord.

Tegenstanders van de verlengde Sophiastraat pleiten er juist voor om een uniek en klassiek Brabants boszandpad als de verlengde Sophiastraat is, te behouden en te beschermen. Zij stellen voor om het verkeer op de bestaande Hutdijk aan te passen en verkeersluw te maken (bijvoorbeeld met versmallingen) keien bij het Meeuwven te plaatsen tegen het parkeren daar, parkeren uitsluitend bij de Hut toe te staan en een 30 kilometerzone in te voeren. Stofwerende duurzame (half)verharding zou de stofoverlast moeten voorkomen.

Zowel aan het verbeteren van de Hutdijk als aan het verlengen van de Sophiastraat zitten voor- en nadelen. De PvdA vindt dat wij op dit moment te weinig informatie hebben om nu al een afgewogen keuze te kunnen maken. Wij vinden het dan ook belangrijk dat er eerst onafhankelijk onderzoek plaatsvindt alvorens wij een keuze voor het een dan wel het ander kunnen maken.

Daarom heeft PvdA samen met het CDA, ZW14 en D66 een amendement  ingediend waarin om een nader onafhankelijk onderzoek wordt verzocht. Dat onderzoek moet inzichtelijk maken wat ten opzichte van de huidige situatie de effecten zijn op het milieu, de natuur en de financiën, als gekozen zou worden voor het afwikkelen van al het gemotoriseerd vervoer over de Hutdijk inclusief maatregelen waarbij de snelheid van het gemotoriseerd verkeer aanzienlijk wordt teruggebracht, de overlast van stof voor wandelaars en fietsers optimaal wordt gereduceerd, de veiligheid voor fietsers wordt verhoogd en de ecologische structuur, met name rond het Meeuwven, wordt versterkt dan wel verbeterd, versus de ontsluiting via de verlengde Sophiastraat.

Pas als de uitkomsten van een dergelijk onderzoek bekend zijn, kan een zorgvuldige en afgewogen keuze worden gemaakt.