HET ONTWIKKELPERSPECTIEF BUITENGEBIED AALST

WOONWIJK EKENROOI-ZUID

Het ontwikkelperspectief Buitengebied Aalst heeft tot grote onrust onder een deel van onze inwoners geleid. Er zijn grote zorgen over de ontwikkeling van een woonwijk in Ekenrooi-Zuid, over de ontsluiting van het gebied en de verkeersdruk die dat met zich mee zal brengen en over het (mogelijk) verplaatsen van het volkstuinencomplex.

De PvdA begrijpt die zorgen en neemt die zorgen serieus. We hebben in Waalre een groot tekort aan (betaalbare) woningen.  Er zullen dus woningen gebouwd moeten worden en het gebied Ekenrooi-Zuid is al een groot aantal jaren in beeld als zoekgebied voor woningbouw. De ontwikkeling van een woonwijk in Ekenrooi-Zuid zal voor een toename van verkeersdruk aan de rand van het buitengebied zorgen. De ontsluiting van Ekenrooi-Zuid moet dan ook goed onderzocht worden.

Bovendien ligt in dat gebied ook het volkstuinencomplex, welk een belangrijke sociaal maatschappelijke functie vervult.  De PvdA vindt het belangrijk dat de Volkstuinenvereniging Aalst nauw betrokken wordt bij de ontwikkeling van het buitengebied. Als het aan de PvdA ligt, zal het volkstuinencomplex als het ook maar enigszins mogelijk is, ingepast worden in het plan voor woningbouw en anders een goede alternatieve locatie aangeboden krijgen.

Wij vinden het noodzakelijk en in het belang van onze inwoners om hen in zo’n vroeg mogelijk stadium te betrekken bij de ontwikkeling van Ekenrooi-Zuid. Daardoor kan optimaal gebruik gemaakt worden van de deskundigheid onder onze inwoners en zo veel als mogelijk is, rekening kan worden gehouden met hun ideeën en wensen.

Daarom heeft de PvdA het initiatief genomen om samen met ZW14, Groen Links en D66 een voorstel tot wijziging van het voorgenomen besluit in te dienen. Daarin vragen wij om, nadat de gemeenteraad het besluit heeft genomen tot realisatie van een woonwijk in Ekenrooi-Zuid, een ontwikkelwerkgroep in te stellen.

Die ontwikkelwerkgroep gaat bestaan uit vertegenwoordigers van inwoners, andere belanghebbenden, vertegenwoordigers van de raad en gemeentelijke organisatie en deskundigen op het gebied van RO en omgevingsvisies en zal worden geleid door een deskundige  en onafhankelijke procesbegeleider.

De PvdA vindt dat in een moderne bestuurscultuur de inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken moeten worden. Dus niet als het (bijna) klaar is de plannen aan de inwoners presenteren, nee de inwoners meteen bij de start betrekken.

Zo’n ontwikkelwerkgroep is daar uitstekend geschikt voor. In het verleden zijn zeer goede ervaringen opgedaan met een soortgelijke werkgroep bij de start van de ontwikkeling van Waalre-Noord.

Tijdens de vergadering van 19 oktober 2021 is het amendement om te komen tot zo’n ontwikkelwerkgroep door de raad aangenomen.