Beschouwing begroting 2023 PvdA Waalre

12 november 2022

Janpeter Hazelaar
Fractievoorzitter

Om financieel gezond te blijven is het met het oog op negatieve effecten van het ravijnjaar in 2027 noodzakelijk om de lokale lasten te verhogen.
Daarnaast zijn de actuele ontwikkelingen van hoge inflatie met o.a. de prijsstijgingen van de bouwkosten van invloed op verhoging uitgaven. Waarbij we natuurlijk oog houden voor de kwetsbaren door kwijtschelding of vrijstelling van lokale belastingen.
Na de septembercirculaire kan de OZB verhoging beperkt worden tot 7,5% (exclusief inflatiecorrectie van 2,5%). Voorstel van College is ook om jaarlijks die verhoging OZB tegen het licht te houden v.w.b. noodzaak en vervolgens vast te stellen.
Verder zien we een extra verhoging van het budget voor de realisatie van het raadsprogramma van € 50.000. Tenslotte een noodzakelijke ophoging van € 350.000 in de vrije reserve.
Aangekondigde amendementen voor een lagere OZB heffing zullen wij dan ook niet steunen.

Verkeer
Extra aandacht voor weren van doorgaand vrachtverkeer in Waalre-dorp ten gevolge van vrachtwagenverbod tussen Valkenswaard en Aalst.
In de programmabegroting staat: Het weren van doorgaand vrachtverkeer is onderzocht en zo mogelijk ingevuld.
Omwille van onze gezondheid en veiligheid moeten de doorgaande vrachtwagens die nu nog door Aalst rijden echt verdwijnen. En ze zijn vervolgens dan ook niet meer welkom in Waalre-dorp!
Het college zegt: we gaan onderzoek doen en wordt zo mogelijk ingevuld. Dat moet duidelijker. Want voor de PvdA is het niet de vraag of ze kunnen verdwijnen maar hoe we ze uit ons dorp gaan weren. De goede voorbeelden van andere gemeenten kunnen daarbij helpen.
We overwegen een motie weren doorgaand vrachtverkeer in Waalre dorp in te dienen. Maar omdat een eerder aangenomen amendement heeft geleid tot een RIB met mogelijke acties willen we wachten op de concrete invulling in het uitvoeringsplan.
Dus lijkt het ons zinvoller om deze motie aan te houden tot bij de behandeling van het uitvoeringsplan.

Sport en cultuur
Beide buitensportaccommodaties blijven gehandhaafd en moeten tevens open gesteld worden buiten de reguliere tijden van verenigingsactiviteiten voor jeugd en senioren.

Voor sporters met een beperking is de sportcoach Uniek Sporten zichtbaar en actief voor de verbinding van die sporters met uniek sportaanbod. Waarbij het vervoer een belangrijk aandachtspunt is.

Actieve inzet op toegankelijkheid en deelname aan sport en cultuur als instrument voor talentontwikkeling, ontmoeten en ondersteuning in de gezondheid en zorgvragen.`
Heeft een preventieve werking zoals opgenomen in het Raadsprogramma. Desondanks nog niet in deze begroting opgenomen. Zie met belangstelling het uitvoeringsplan van het College tegemoet.

Sociaal Domein
Huisvestingstaakstelling voor statushouders wordt gerealiseerd met een inhaalslag. Daarbij mogen andere doelgroepen die betaalbare woonruimte zoeken niet achtergesteld worden.
Beschikbaarheid van woningen en woonruimte is ook voor Waalre de uitdaging.

Ontmoeten is een randvoorwaarde voor inwoners om zich minder eenzaam te voelen en meer welzijn te ervaren voor een betere gezondheid. Daarom faciliteit ontmoeten meenemen bij ontwikkelingen nieuwbouw en renovatie.

Schuldhulp dienstverlening moet proactief zijn ter voorkoming van (oplopen) schulden. Zie de uitvoering in het armoedebeleid met belangstelling tegemoet.

Minimabeleid oprekken tot 130% van bijstandsnorm, zodat ook de groep in aanmerking komt die nu net buiten de boot valt. Zoals o.a. bij de energietoeslag. Ook inkomens boven het minimumloon komen nu in de problemen.
Waalre heeft een armoedebeleid, maar alleen voor mensen met een inkomen tot 120% van bijstandsnorm. Dat is niet genoeg. We moeten mensen helpen met inkomens tot 130%.
Daarvoor zal ik een motie ‘Oprekken minimabeleid tot 130% van bijstandsnorm’ indienen.

Maatschappelijke partners als Voedselbank en Vluchtelingenwerk meer honoreren bij initiatieven.

Bij de kostenbeheersing huishoudelijke hulp Wmo het schrappen van het abonnementstarief centraal te stellen. Een en ander in lijn met landelijke afspraken en de voorgenomen wetswijziging in 2025.
Hiervoor zal ik een amendement ‘Afschalen of afschaffen abonnementstarief Hulp bij het Huishouden’ indienen.
Vanuit de eerste reacties blijkt dat een groot deel van de fracties het amendement ervaart als het overtreden van de Wet. Het zou een praktische oplossing zijn om dit als gemeente Waalre in de vorm van een proeftuin in ons regionale samenwerkingsverband uit te voeren.
Ben benieuwd naar de reactie van de fracties om vanuit dit legale vertrekpunt het amendement wel te kunnen steunen. Het is trouwens ook de enige ruimteschepper van de aangekondigde amendementen.

Gemeenten moeten reële bedragen gaan betalen voor de Jeugdzorg. Dit zou kunnen leiden tot
een kostenverhoging. Dat heeft zeker effect op de meerjaren begroting.

Klimaat
Groen effectief inzetten voor lokaal klimaat aanpak. Natuurlijk blad levert een bijdrage in schaduw/temperatuurregeling en milieu aspecten als reductie fijnstof en CO2.
De invulling bij winkelcentrum Den Hof kan het mooi in de praktijk gaan brengen.

Inwoners naast actief informeren ook ondersteunen bij gebruik van De Groene Zone 2.0 (focus op isoleren en andere energie besparende maatregelen).
Evenals het blijven stimuleren van zonnepanelen op de daken.

Het is niet de bedoeling om nu na het vaststellen van de Regionale Energie Transitie achterover te gaan leunen. Maar ook Waalre zal moeten bekijken welke actieve bijdrage zij kunnen leveren.
Ook als het gaat om kansen voor onze inwoners.

Wonen
Bij de woningbouw opgave moeten we de vinger aan de pols houden voor realisatie met mogelijke uitbreiding fte voor ambitie en versnelling woningbouw.
Voor realisatie uitbreiding capaciteit beschikbaar stellen dienen we een motie passende uitbreiding capaciteit voor ambitie en versnelling woningbouw in.

Tenslotte
Vertrouwen herstellen, opbouwen en verdienen met een nieuwe bestuurscultuur. De eerste tekenen zijn daar inmiddels zichtbaar. Ik hoop dat in de besluitvorming van de begroting 2023 en uitvoeringsplan College die eerste tekenen duidelijk zichtbaar worden uitgewerkt. Evenals een verdere uitwerking in de samenwerking binnen de Raad onderling en tussen Raad en College.