Door Janpeter Hazelaar op 17 november 2023

Algemene beschouwing begroting 2024 PvdA Waalre

Op 7 en 9 november vond de behandeling plaats van de begroting 2024. Hieronder vind je de inbreng van onze fractie. De gehele vergadering kun je terugkijken via de videotulen op de website van de gemeente Waalre door te klikken op de link

“Wij willen het College met de ambtelijke organisatie complimenteren met de voorliggende Programmabegroting die sluitend is. Een realistische vertaling van de grote maatschappelijke opgaven met behoud van een gezond financieel plaatje. Wij willen over het algemeen wel meegaan in de voorgestelde ombuigingen. Projecten zoals de Omgevingswet, vitaal dorpshart Aalst, centrum ontwikkeling Waalre-dorp, herontwikkeling ’t Hazzo e.o. en buitengebied bekijken of het misschien soberder en goedkoper kan. Projecten die op korte termijn geen urgentie hebben kunnen we uitstellen en op een later moment herbezien zoals bv. De Hutdijk. Wij willen het abonnementstarief voor de Wmo direct afschaffen zodra de landelijke regels dat toestaan.

Mensen moeten elkaar kunnen ontmoeten. Sport en cultuur moeten daarom toegankelijk zijn voor iedereen. Bij voorkeur blijven beide sportparken bestaan en worden ze ruim opengesteld. Voor de verenigingen zelf maar ook voor individuen, jong en oud, die er willen sporten en bewegen. Voor de inwoners met een beperking die willen sporten wordt de sportcoach Uniek Sporten zichtbaarder, om te helpen die sport te vinden.

Ook moet ons dorp voor iedereen gezonder, rustiger en groener worden; wat is er nu
concreet nodig om vrachtverkeer te weren? Bomen en ander groen zetten we effectief in voor de klimaataanpak: Ze geven schaduw, verlagen dus de temperatuur en hebben een positief effect op fijnstof en CO2. Onnodige kap en verwijdering moeten worden tegengegaan. Hiervoor willen wij een motie mede indienen.

Er is nog niet gekozen om de meerjaren begroting niet sluitend te laten zijn zoals het
grootste deel van de Nederlandse gemeenten wel doet. Die doen dat omdat de verwachting, en eis via de VNG, is dat er na de verkiezingen structurele duidelijkheid wordt gegeven en dat middelen uit 2022 – 2025 structureel worden doorgetrokken. Na het uitkomen van de september circulaire, die een negatief resultaat laat zien voor 2026, willen wij nu wel kiezen voor die optie.

Vanuit het uitvoeringsprogramma is aangegeven dat de invoering van de starterlening een mogelijk instrument kan zijn. Deze is nu niet opgenomen in de begroting. Ruim 200 gemeenten gingen ons al voor. PvdA vindt het van groot belang voor de groep starters, zoals de ‘pechgeneratie’ die extra problemen ondervinden bij het afsluiten van een hypotheek, de Starterlening wel in te stellen in Waalre. Daarom zullen wij een motie indienen.

In de aanbiedingsbrief bij de programmabegroting wordt aangegeven dat bij een positief resultaat van de septembercirculaire het een overweging is om de verhoging van de OZB te verminderen. Er zijn ook andere amendementen door fracties voorbereid om verhoging van de OZB te beperken. Wij stellen voor de voorgestelde verhoging van de OZB niet te beperken, omdat het overschot septembercirculaire niet structureel is. Verder houden wij graag vast aan het Raad- en Uitvoeringsprogramma.

Capaciteitsuitbreiding ruimtelijk domein regio is in lijn met ambities van raads-en
uitvoeringsprogramma. Een betrouwbare samenwerkingspartner zijn is een belangrijke pijler. Maar in hoeverre zou het niet uitbreiden die betrouwbaarheid nu daadwerkelijk schaden? Voor ons moet de meerwaarde voor Waalre duidelijk tot uiting komen. Zo niet, dan zouden we willen verschuiven in de tijd van de bijdrage van E 100.000.  Wij zouden een mogelijk amendement zonder de koppeling met een OZB verlaging kunnen steunen. Zo nodig zullen wij zelf een amendement indienen.

Tenslotte, er wordt al jaren aandacht gevraagd voor de hoge kosten van inhuur derden. PvdA vindt het belangrijk om nog eens kritisch naar de noodzaak van inhuur te kijken. Ondanks een lagere raming voor inhuur in 2024, zien wij dan een percentage van 18,86%. Bijna 1/5 van de personeelskosten. Daar zullen wij een motie voor indienen. Bovendien zou het goed zijn om binnen het samenwerkingsverband Stedelijk Gebied Eindhoven te komen tot consultgroepen (samengesteld uit de deskundigen van de samenwerkende gemeenten) die met specifieke opdrachten ingezet kunnen worden of gevraagd ter ondersteuning. Hiermee blijft overheidsgeld circuleren binnen de overheidsdiensten en vloeit niet onnodig weg naar de private sector.”

Janpeter Hazelaar

Geboren op 27 november 1957 in de stad Utrecht en opgegroeid in de wijk Zuilen. De jongste van drie in een warm katholiek gezin en tevens de vrijbuiter. Kunstzinnig en creatief met een sociale inborst. Met een economische en esthetische grafische opleiding en dankzij diploma’s in de marketingcommunicatie op Hbo-niveau heb ik bedrijfservaring opgedaan. Tot

Meer over Janpeter Hazelaar