Alweer bestuurscrisis in Waalre

14 augustus 2020

Een jaar geleden waren het de vier wethouders die het vertrouwen in deel van de raad (coalitiepartijen) opzegden. Nu zijn het dezelfde wethouders die het vertrouwen in de burgemeester opzeggen.

De PvdA vindt dat nogal opzienbarend en dat zegt wat over de wethouders zelf.

Het verzuim om de raad actief te informeren is onacceptabel. De Raad is pas geïnformeerd nadat het ED er lucht van kreeg door uitspraken tijdens een rechtszaak. Het uitspreken van de vertrouwensbreuk is nogal wat en qua timing erg ongelukkig. Immers de Raad zit midden in een herbenoemingsprocedure en het wat de PvdA betreft nog geenszins een uitgemaakte zaak dat zij haar steun aan herbenoeming zal onthouden. Kortom de wijze waarop tijdens de herbenoemingprocedure de wethouders menen deze aktie te moeten inzetten is qua momentum hoogst ongelukkig. De PvdA herkent zich daarom dan ook niet in het geschetste beeld dat de oppositiepartijen al op voorhand de herbenoeming van de burgemeester niet zullen steunen. In deze is het geen kwestie van oppositie en coalitie. Het zijn de wethouders die geen vertrouwen meer hebben in de burgemeester. Wij gaan dan ook niet mee in een confrontatie tussen oppositie en coalitie, maar zullen zoals altijd in het belang van een bestuurbaar en bestuurskrachtig Waalre onze keuzes maken.

PvdA heeft nog veel vragen en heeft dan ook met andere partijen om een extra raadsvergadering op korte termijn gevraagd. De wethouders hebben veel uit te leggen en ook de burgemeester zou zijn kant van de zaak moeten toelichten. Het is wat ons betreft ook zeker geen gelopen koers dat de vier wethouders weer kunnen blijven zitten. Maar eerst op korte termijn alle feiten op tafel, zo transparant mogelijk.

Wij zullen altijd kiezen voor wat het beste is voor de gemeente Waalre. En op basis van feiten en inhoud.